Informacje

Projekt wielokulturowy - część II

 

Część uczniów z klas 4-8 odbyła kulturowe podróże w kierunku  Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Włoch, Wielkiej Brytanii lub Francji.

            Podróżujący na Ukrainę korzystali z wiedzy ekspertów - kolegów i koleżanek, którzy pochodzą z tego kraju. W jednej z klas eksperci przygotowali prezentację multimedialną o swoim kraju i zwyczajach, w innej podzielili się wiedzą o świątecznych smakołykach. Nie zabrakło też literackich podróży  z „Sonetami krymskimi” Adama Mickiewicza oraz językowych wyzwań przy tworzeniu słownika polsko-ukraińskiego i nagraniach audio fragmentu „Pana Tadeusza”.

Uczniowie udający się na Białoruś zdobyli wnikliwą wiedzę o kraju oraz o zwyczajach świątecznych. Gościli mamę jednego z uczniów, która była uprzejma opowiedzieć  o Białorusi. Podróżujący edukacyjnie między Mińskiem a Nowogródkiem, miastem związanym z Mickiewiczem, stworzyli „wielokulturowe drzewko świąteczne” i napisali życzenia w języku białoruskim.

Miłośnicy włoskiej kuchni wytrwale pracowali przy tworzeniu lapbooka z ciekawostkami o Włoszech, tym bardziej, że ukoronowaniem ich starań pod koniec dnia był zamówiony posiłek z włoskiej restauracji.

Odbywający podróż na Słowację razem z Janosikiem, do której dołączyła jedna z klas trzecich, przeprawiali się przez Tatry i kulturę słowacką. Poznali historie, postaci, zdarzenia, które ważne są zarówno dla Polaków jak i dla Słowaków. Nauczyli się także, że każdy język jest ważnym elementem kultury danego narodu i winien być szanowany.

Podróżujący do Francji stali się kreatorami mody podczas tworzenia świątecznej kolekcji ubrań. Poznali francuskie zwyczaje świąteczne i ciekawostki o kraju nad Loarą. Nagrali życzenia świąteczne w kilku językach i śpiewali „Cichą noc” po polsku, francusku, angielsku, niemiecku i hiszpańsku.

Miłośnicy wysp odbyli podróż do Irlandii i Wielkiej Brytanii, gdzie śledzili przenikanie się zwyczajów zwłaszcza świątecznych polskich i brytyjskich oraz wpływy językowe w polskiej kulturze. Doskonalili umiejętności taneczne w tradycyjnym tańcu irlandzkim.

Uczestnicy międzykulturowych warsztatów integracyjnych na realizację zadań wykorzystali dwa dni, podczas których bawili się, zdobywali wiedzę
i tańczyli w rytm belgijki.

Podróż dla części uczniów oznaczała śledzenie w najbliższym otoczeniu przejawów wielokulturowości, analizowanie przenikania się kultur w życiu codziennym, słownictwie, kulinariach.

To nadal nie wszystko - nie zapomnijcie przeczytać kolejnej części relacji z naszego wydarzenia! 

S.K. | 20.12.2022